Serwis czujników ciśnienia TMPS

Właściciel pojazdu, którego samochód jest wyposażony w bezpośredni system TPMS, nie będzie mógł samodzielnie zmienić opony, ale będzie potrzebować pomocy specjalnie wykwalifikowanego serwisanta, aby odpowiednio dopasować, dokonać kalibracji i sprawdzić czujnik w kole. Pracownicy naszego serwisu posiadają profesjonalny sprzęt i niezbędną wiedzę w zakresie dopasowania i serwisu czujników TPMS. Potwierdza to certyfikat otrzymany od fimry ALCAR.

 

CO TO JEST TPMS?

System kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) to zintegrowany z pojazdem system, który na bieżąco monitoruje ciśnienie gazu w oponie. Istnieją dwa różne typy systemów: bezpośredni (pomiar ciśnienia za pomocą czujnika w feldze), oraz pośredni (pomiar za pomocą czujnika ABS w aucie). Wyświetlacz na desce rozdzielczej pojazdu ostrzega kierowcę, jeżeli system wychwyci spadek ciśnienia w jednej lub więcej opon.



 TPMS spełnia trzy funkcje:

  • zwiększa bezpieczeństwo jazdy
  • apobiega zwiększonemu zużyciu paliwa spowodowanego niewłaściwym ciśnieniem w oponach
  • zapobiega zwiększonemu zużyciu ogumienia spowodowanego zmniejszonym ciśnieniem w oponach. 
 

Zgodnie z Dyrektywą UE, od 01 listopada 2014 roku, wszystkie nowe pojazdy opuszczające salony polskich dealerów samochodowych, muszą być wyposażone fabrycznie w czujniki ciśnienia TPMS. Rozporządzenie nie przewiduje jednak, jaki system kontroli ciśnienia w oponach powinien być zastosowany, więc dozwolone są oba systemy, zarówno bezpośredni jak i pośredni, które, spełniają warunki Regulacji ECE-R 64. ECE-R 64 stanowi wyłącznie o funkcjonalności systemów, ale nie narzuca, czy czujnik powinien być oryginalny czy z rynku wtórnego. 

 

 

Jeśli pojazd jest już wyposażony w TPMS to należy ustalić, czy jest to:

  • system pośredni - za pomocą systemu pośredniego, zintegrowane z ABS i trakcją czujniki monitorują poszczególne prędkości obrotowe kół. Różnice mogą się pojawić w momencie spadku ciśnienia w oponach, a ponadto, ciśnienie zależne jest od oscylacji kół i jest mierzone przez zaawansowany proces przetwarzania sygnału. Każda zmiana w postaci jakiegokolwiek spadku ciśnienia jest natychmiast wychwytywana. TPMS pośredni jest mniej precyzyjny, ponieważ nie mierzy ani ciśnienia, ani temperatury w oponach, ponadto, nie wykrywa spadku ciśnienia podczas postoju auta. Jednak system jest znacznie łatwiejszy w utrzymaniu i mniej kosztowny, ponieważ koła nie są wyposażone w czujniki ciśnienia.  
  • system bezpośrednisystem dokonuje pomiaru ciśnienia w oponach przez czujnik zintegrowany z kołem, a informacje są przenoszone bezprzewodowo do urządzenia kontrolującego w pojeździe. Różne wyświetlacze, poszczególnych modeli aut dostarczają kierowcy informacje o bieżącej wartości ciśnienia albo ostrzeżenie, kiedy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. Takie systemy są bardzo precyzyjne, ponieważ monitorują ciśnienie bezpośrednio dla każdego koła. Bezpośredni TPMS pozwala na bardzo precyzyjne zbieranie danych i posiada dodatkowe funkcje, takie jak rozpoznanie pozycji opon, wykrywanie utraty ciśnienia podczas postoju pojazdu i monitorowanie ciśnienia powietrza w oponie koła zapasowego. Jednakże system ten wymaga poniesienia dodatkowych kosztów i szczególnej uwagi przy wymianie opon, czy ich konserwacji. Wszystkie opony w pojeździe (letnie, zimowe, zapasowe) muszą być wyposażone w prawidłowo działający czujnik.